Szia, Jóreggelt en sneeuw.

10 januari 2015 - Mişca, Roemenië

Ja, mijn eerste blog in Roemenië is een feit.

In Eindhoven stapte ik met mijn loodzware koffer het vliegtuig in.

Bij het inchecken ging alles goed. Mijn koffer zat onder het max. aantal kilo’s dus mocht hij mee. Daarna door de douane en mocht ik het mooie paarse vliegtuig instappen van WizzAir. In de rij kwam ik 2 Nederlandse Hongaren tegen. We moesten een tijdje wachten dus raakte ik in gesprek en kreeg ik gelijk een taalcursus Hongaars.
Je mocht je eigen plekje uitkiezen. Dus koos ik natuurlijk voor mij het raam.

Nu realiseerde ik echt dat ik voor 5 maanden weg zou zijn. Door het raampje zag ik Joelle en mijn ouders (denk ik) hard zwaaien. Daar ging ik de lucht in.

Door mijn raampje zag ik niet zo heel veel. Want al snel was alles wit.

Boven de wolken scheen de zon en was de lucht heel mooi helder blauw.

Al snel kwam het seintje dat we gingen landen.

Toen we wat dichter bij de grond kwam zag je overal sneeuw liggen.

Het was ook een stuk kouder buiten.

In de hal bij de bagageruimte kwam ik een Nederlands echtpaar tegen die nu al 10 jaar in Marghita woont.

Ik werd opgehaald door lali. Het was ongeveer anderhalf uur rijden naar Misca.

Onderweg kwamen we nog een hert tegen die we denk ik gebroken ribben hebben bezorg. Hij kwam zo uit de bosjes gehuppeld. We hadden hem niet gezien, dus kwam hij met een klap tegen de auto. Ik was daar wel even van geschrokken.

Maar een paar kilometer verder kwamen we een half lichaam van een dier tegen. Dus het gebeurt hier vast vaker.

Rond kwart voor 7 kwamen we aan bij het Samuelhuis.

De kinderen kwamen allemaal naar beneden om te kijken. Nog erg verlegen kreeg ik hier en daar een hand en een naam. Maar al gauw was het ijs gebroken en hielpen ze mee om alles naar mijn kamer te brengen.

Mijn kamertje heb ik mooi versiert met foto’s slingers en bloemetjes. Het ziet er nu heel gezellig uit.

Een van de jongens zag het spel Skipbo al liggen toen ik mijn koffer uit ging pakken en al snel zaten we aan tafel het spel te spelen.

Om 8 uur werden we geroepen voor het diner. Dat was een soort stampot met bruine bonen en knakworst.

Na het eten gingen we met de kleinsten douchen en brachten we ze naar bed.

Daarna zaten we met de oudsten nog aan tafel met de ‘mamma’. Doordeweeks blijft er elke nacht een mamma slapen.

’s Nachts stormde het heel hard en de volgende morgen lag er nog meer sneeuw.

6.15 ging de wekker en om 7.30 werden iedereen wakker gemaakt. Ik hielp de kleinste kinderen met wassen en aankleden. Ik mocht het haar van Monika vlechten. Ondertussen vertelden ze wat Hongaarse woordjes. Om 7 uur bestond het ontbijt uit brood en knakworst.

Daarbij kregen we een hele zoete aparte vocht te drinken. Ik heb geen idee wat het was. Maar het was zo verschrikkelijk zoet.

Om kwart voor 8 gingen de oudste kinderen naar school. De jongsten gingen boven televisie kijken. Om half 9 bracht ik samen met een andere meisje de jonste 2 kinderen naar school. Die beginnen een uurtje later. Onderweg begroet men elkaar met szia (hallo). En bestuurders zwaaien vriendelijk naar je.

Weer in het tehuis aangekomen ontmoette ik Csilla. Met haar had ik een gesprekje wat hier mijn taken zijn. Zij vertelde ook wat van de achtergronden van de kinderen. Die zijn zo in en in triest. Dan begrijp je ook dat de kinderen zoveel liefde en aandacht tekort komen. De volgende keer neemt ze me mee om bij de kinderen thuis te mogen kijken hoe ze daar leven.

Om half 1 liepen we weer richting het schooltje om de 2 kleinste op te halen. Er lag veel sneeuw dat natuurlijk riep om een klein sneeuwgevecht.

Met de lunch kwamen er ook kinderen vanuit de stad. Die krijgen bijles tot een uur of 7. Met het eten zat er een jongen naast mij die riep: Wow, moet je eens kijken naar haar horloge!!! (Ik had een aardig groot horloge om). En iedereen roep: Wow. Was wel even een grappig momentje. Omdat het Hongaars nog wat moeilijk is en het Engels ver te zoeken is, trokken we maar gekke bekken naar elkaar. We probeerde elkaar met handen en voeten dingen duidelijk te maken.

Na de lunch kwam Monika (5) naar mij toe en trok mij mee naar boven. Daar haalde ze haar kleurpotloden tevoorschijn en zijn we lekker aan het kleuren geslagen. Ondertussen kwamen ook nog Andre en Radu erbij. Ik had een roze nogal fluffy vest aan, dus lekker zacht. Elke keer kwamen ze me even knuffelen.

Het is wel echt leuk om te merken hoe creatief de kinderen zijn om mij dingen duidelijk te maken.

Om 5 uur werden de jongste kinderen naar huis gebracht met een wit volkswagen busje (Zo een die wij thuis zelf ook hebben gehad).

Daarna was het wachten tot de anderen werden opgehaald. Ondertussen werden de kasten open getrokken door Fernando en Alex (13 jr). Allemaal Cola, snoep, koekjes en nootjes werden op tafel gezet. Ondertussen werd er gezellig geklets en gelachen. Waar ik natuurlijk niks van begreep. Maar het was wel gezellig om erbij te zitten.

De sneeuw is nu bijna allemaal weg en liggen er grote plassen.

Het is nu ongeveer 5 graden buiten!

Het adres van het Samuel huis is:

Samuelhaz

Misca 130 B
417183 Bihor
Romania

Bedankt voor het lezen en tot blogs.

1. Mark:
    10 januari 2015
    Je hebt het weer goed getroffen. Fijn dat die kinderen daar wel de aandacht krijgen die ze verdienen. En ook fijn dat je jezel goed kunt verwoorden.

Jolien en ikzelf zijn druk bezig met het vinden van geschikte tickets.

Doe voorzichtig en geniet van je weekend daar. Het stormt hier, volgens mij kan ik daar zo heen geblazen worden zonder vliegtuig.
  2. Jannemarie:
    10 januari 2015
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen!
    Kellemes hétvégén és Vigyázz magadra!
  3. Mirjam Helmond:
    10 januari 2015
    Leuk Mir! Je zit er al lekker in zo te lezen! Ben wel een klein beetje jaloers hoor! Fijne tijd!
  4. Jannemarie:
    10 januari 2015
    Dat mierzoete drankje is trouwens 'thee'. Je kan gewoon aangeven dat je het zonder suiker wil hoor! Anders rolt je gebit er nog uit na die 5 maanden :-)
  5. Hendrika:
    Hoi mirjam

Fijn om te horen dat je het zo naar je zin heb ,verwen de kinderen maar dat heb ze wel verdient ik weet dat je lief voor kinderen ben . Leuk om je eerste blog te lezen .
  6. Jenske, Jelmer, Imke en Rianne:
    Hey Mirjam,
    Goeiedag, wat ken je de namen van de kinderen ontzettend snel zeg!
    En leuk dat diverse kinderen al zo vertrouwd met je zijn.
    Heel veel plezier en ook sterkte, zeker als je op bezoek gaat naar de thuissituatie. Vast een totaal andere wereld dan ons comfortabele leven hier...
    groetjes uit Oldebroek
  7. Hester:
    12 januari 2015
    Hoi Mirjam!
    Leuk om te lezen! Het is een hele organisatie zo met ophalen, wegbrengen, douchen enz. Zit er nog een "klein zusje" van je bij? En als je het echt niet meer trekt..., dan maak je dus effe een ritje in die witte bus !!
  8. Marinde:
    12 januari 2015
    Hoi Mir,

Je bent echt al heel druk! De dagen zullen wel omvliegen zo. Gek idee dat je echt zo ver weg zit. ('k Heb m'n topo maar weer eens opgehaald.) Leer je de taal snel? Het is natuurlijk anders dan Spaans, dat is veel meer verwant aan het Nederlands. Die pan met thee joh! Zo kom je nog eens wat andere gewoontes tegen. Veel succes daar. Zo te lezen kunnen ze je hulp goed gebruiken! En ben je er al achter of je roots daar zouden kunnen liggen?
  9. Mirjam Schuurman:
    17 januari 2015
    Ha Rianne, die namen leer je wel als je ze elke keer moet roepen ;)!
    De namen van de meeste kinderen die uit het dorp komen ken ik nog niet!

Hester, In het witte busje rijden wordt hem denk ik niet. Het hele stuur is kapot e.d.! Dus nee dank je ;)! Ik heb wel een kleine Gidon gevonden hier!

Marinde: Ik denk dat hier wel een gedeelte kan liggen van mijn roots, qua uiterlijk :P!