Popcorn, vakantie en Debrecen!

8 februari 2015 - Mişca, Roemenië

Hallo,

Hier weer een kleine update.

Als ik ’s morgens mijn tanden aan het poetsen ben blijft iedereen kijken omdat ik een elektrische tandenborstel heb. Ze willen het vaak zelf ook proberen.

Ik leer de meiden nu diep, diep, diep als de zee.

Ik moet het elke avond voor het slapen gaan wel honderd keer zingen.

Csilla heeft een gitaar en Bence een viool. Soms maken we ´s avonds muziek.

Ik heb vorige week ook een Hongaars liedje geleerd.

Donderdagavond heb ik voor de oudste jongens een film gedownload. Met elkaar hebben popcorn gemaakt. Dat viel erg in de smaak.

Vrijdag hebben we de kinderen uitgezwaaid. Ze hadden een weekje vakantie.

Heeeerlijk even bijkomen.

Zaterdags werden we opgehaald door de vader en het zusje van Bence.

In een snikhete auto werden we heen en weer geslingerd op de slechte wegen. Af en toe weken we uit voor een grote kuil. Ik was elke keer beslagen, dus wilde ik wat van de omgeving zien moest ik elke keer het raam schoonvegen.

Bij de douane werd mijn IDkaart gecheckt. We moesten even uitstappen en werden extra gecontroleerd omdat we in een busje reden.

Zijn ouders waren erg gastvrij. Ze hadden speciaal een hele maaltijd gekookt. Ik wilde niet weten wat er in de soep ronddreef, maar ik heb het netjes opgegeten.

Ze konden allemaal niet zo goed Engels, maar met handen kwamen we erg ver.

Zondag was een relax dagje. ´s Morgens zijn we naar de kerk geweest. Er was avondmaal. Hier is het heel normaal dat oud en jong aan het avondmaal gaat.

De rest van de dag werd ik heerlijk in de watten gelegd met drinken en eten.

Aan het einde van de middag hebben we een poosje spelletjes gespeeld met z´n allen.

Maandag heb ik helemaal niets uitgevoerd. Ik heb heerlijk de bank een boek gelezen met een kop thee.

’s Avonds zijn we wezen schaatsen. Ik heb natuurlijk even een klein lesje gegeven. Dat was erg gezellig.

Na een tijdje kwamen er een paar ijshockeyers. Daarmee mocht ik een wedstrijdje meedoen. Niet dat ik er wat van bakte, maar het was erg leuk.

Dinsdag was weer een lekker rustig dagje. Ze zijn hier de badkamer aan het renoveren, en dat is een kamer naast mij. Dus half 8 ’s morgens werd heerlijk gewekt met het geluid van een boor. Wat wil je nog meer.

Met het zusje van 10 ben ik uit school sleetje wezen rijden. Er ligt hier een dikke pak sneeuw.

Woensdag zijn we naar het stadje Told geweest. Dat is een stadje naast Biharkeresztes. Het plaatsje waar ik zat. Het is het armste dorpje van Hongarije. We hebben wat mensen bezocht en ik heb met een paar mensen gepraat. De meeste hadden te weinig bedden en sliepen ze met 4 of meer personen in 1 groot bed. Sommige mensen hadden zelfs geen deur of kapotte ramen terwijl het ijskoud was.

Donderdag zijn we naar Debrecen geweest. Daar hebben we gewinkeld en wat dingen bezocht. We mochten in het voetbalstadion (eigenlijk was het gesloten, maar ik kreeg voor elkaar dat we eventjes binnen mochten kijken bij de voetballers die aan het trainen waren ‘s avonds)! Daarnaast hebben we overdag een universiteit bezocht en een aantal kerken.

Het was erg leuk om het te zien, maar ik miste wel een fiets. We moesten een eind lopen. Aan het einde van de dag had hele zere voeten.

We moesten bij de winkels betalen met de Forint (Hongaars geld). Ik snapte geen bal van. Dan gaf ik een briefje en was het weer te weinig of te veel. Geef mij maar gewoon de euro.

Onderweg kwamen we nog een Engels pratend groepje tegen. Dus ik was even zo brutaal om te vragen waar ze vandaan kwamen. Het waren Erasmus studenten uit Zweden, Duitsland en zowaar 1 uit Nederland. Was erg leuk om haar even te spreken.

Vrijdag heb ik op de basisschool een Engelse les over Nederland gegeven. Dat was heel erg leuk. De leerlingen waren erg enthousiast. Ik kreeg een leuke presentatie te zien van de school.

Ik kreeg leuke vragen. Bijvoorbeeld: klopt het dat het dat de wiet in Nederland legaal is…!

De mensen zijn hier veel te beleefd. Zeggen bij alles alsjeblieft en ik mag elke keer als eerst naar binnen of als eerst mijn eten opscheppen. Van mij hoeft dat niet persee. Ik vertelde het, maar Bence vertelde dat als andere mensen je als eerst naar binnen zien lopen, denken dat je ongemanierd bent. Dat is hetzelfde als de tassen dragen. Hij moest en zou persee 1 van mijn tassen dragen tijdens het winkelen. Anders dachten de andere mensen dat hij ongemanierd zou wezen. Nou van mij mocht hij alle tassen dragen :D!

Zaterdag was het alles een beetje opruimen en inpakken.

We werden door vrienden naar Oradea gebracht. Hij heeft Oradea nog een beetje laten zien. Vanaf Oradea gingen we met een (zwart betaalde) taxi naar Misca. Hij had een mega grote barst in zijn ruit. Zijn muziek was een of andere Roemeense zoetsappige ballade. Hij zong hard (en vals mee). Na 10 minuten nam de beste man even een pauze. Ik dacht, als het maar niet elke 10 minuten is. Anders wordt het een lange rit. Maar het viel mee. Het sneeuwde en hij reed aardig hard. Dus af en toe gleed hij uit de bocht. Ik heb bijna de hele rit mijn ogen maar dicht gehad. Maar we zijn heel aangekomen.

Vanavond komen de kinderen weer terug. Dus mag ik weer aan de slag.

Tot de volgende keer!

1. Hendrika:
    8 februari 2015
    Hoi mirjam

Wat heb je weer leuke dingen mee gemaakt . Ik vind het fijn dat je het zo naar je zin heb . Het is altijd leuk om weer je blog te lezen .

Liefs hendrika
  2. Willemijn:
    9 februari 2015
    Hoi Mirrr,
    Wat leuk om wat van je te horen.... :D
    Je hebt een leuke en gezellige week gehad zo te zien.
    Heb je heel even gesproken via skype, maar dat was voor korte duur ;)
    Gaan we snel over doen hihi
    Heel veel plezier nog en geniet ervan.
    Dikke kuss mijn
  3. Hester:
    11 februari 2015
    Ha dame! Dat gemanierde gedrag staat mij wel aan hoor :) !! Misschien toch maar nadenken, of je ook een racelicentie wil gaan halen, kun je volgende keer een beetje bijsturen of in ieder geval van de omgeving genieten...! Eng hoor, al die ritjes die je meemaakt!